Friday, July 22, 2011

satu Jumaat

in the name of Allah The Most Beneficent The Most Merciful

Salam.

Masya Allah. tak sangka. beberapa hari lagi, akan hadir bulan yang dinanti-nanti penuh sabar selama sebelas bulan. bulan penuh hikmah, didikan, tarbiyah, rahmat dan pengampunan buat sekalian hambaNya.

dah lama rasanya tak meluah rasa hati. sibuk dengan kehidupan dunia dan urusan-urusan kehidupan. dan dek kesibukan itu, bila saja jari-jemari cuba menari di atas keyboard, langkahnya sumbang. dan nadanya lari. melodi dan irama tak seia dan sekata. yang disampaikan tak seperti yang ada difikiran. sudahnya langkah terus mati. entri dipadam dan laptop ditutup. gagal. untuk menyampaikan.

ada hikmahnya. kenapa tidak Allah izinkan untuk ia keluar jadi tatapan umum. mungkin saja ia patut tersimpan rapi, kejap dan kemas sebagai rasa hati. mungkin saja.

Allah lebih tahu.

kepala agak berat dengan pelbagai persoalan. kerja, hidup dan teman-teman tersayang. minggu ini yang agak berat. tetapi itulah sekolah kehidupan. tanpanya, akal tidak akan terasah tajam. dan kematangan fikiran tak akan tercapai bila mana hidup cumalah satu irama monotonous. atau cuma lah wayang gambar hitam dan putih.

harapan cuma, kaki tetap kuat melangkah.

banyak yang perlu dilihat, diperhati, dipelajari dan digunakan sebaiknya untuk mencapai marhalah dan tingkat kehidupan yang diinginkan.

statik itu suatu keadaan bahaya bagi seorang manusia.

sebagaimana kata-kata saidina Ali Karamallahuwajhah

"beruntunglah org yg hari ini lebih baik dari semalam, rugilah org yg hari ini sama seperti semalam dan celakalah org yg hari ini lebih buruk daripada semalam."

No comments:

Post a Comment

Your words count ;)